zondag 10 juli 2011

voorbeeld doet volgen

Lieve Narimda,
Zoals je weet heb ik al heel wat jaren issues met eten. Ik lees erover, denk erover, schrijf erover. Kortom het houdt mij veel bezig. Niet geheel onlogisch aangezien we allemaal een paar keer per dag moeten eten om te overleven.

Soms wordt ik moe van die strijd met voedsel. En dan zoek ik een makkelijk oplossing, die ene mantra, dat ene dieet, die ene ingeving die het kwartje voor altijd doet vallen.

De gedachte die laatst veel door mijn hoofd gaat is deze: 'ik moet het voor mijn dochter doen, haar het goede voorbeeld geven.' Want zoals je weet doen die kleintjes alles na. Ik zal van mijn ouders ook wel wat slechte eetgewoontes mee hebben gekregen .

Ik dwing haar nooit tot eten. Je bord leeg eten is geen regel. En een toetje is nooit een beloning maar gewoon een toetje.  Natuurlijk zeg ik wel eens 'nee' en probeer ik haar te stimuleren om groente te eten. Ook aan tafelmanieren ben ik nog niet begonnen. Ik laat haar met veel geklieder zoveel mogelijk zelf eten en smaken ontdekken.
Lucy eet wanneer zij honger heeft. Ze kan van het allerlekkerste koekje een hapje nemen en genoeg hebben.  Ze eet zelden haar bord leeg. De ene dag eet ons kleine meisje als een paard de andere dag als een vogeltje. Soms wil ze olijven en inktvisjes proberen en soms wil ze dagen achter elkaar alleen gebakken ei eten.

Misschien moet ik haar voorbeeld eens volgen? Lucy is volgens mij een eerste klas intuïtieve eter. Wat denk jij, Narimda?

liefs, manzanita

maandag 4 juli 2011

(via Share)

aha moment 2

Lieve Narimda,
Vorige week schreef ik je over mijn aha-moment dat ik kreeg tijdens het lezen van Geneen Roth's Lost and Found.
Het was er een van velen aha momenten die ik ervaar als ik haar boeken lees. Het volgende aha moment zeg maar aha moment nummer 2 wil ik ook graag met je delen

In een van de eerste hoofdstukkken van Woman and Food and God: An Unexpected Path to Almost Everything schrijft ze dat eten-als-je-geen-honger-hebt een manier is, om jezelf te verwijderen van jouw huidige situatie. Vooral als die situatie waarin je je bevindt niet is of gaat zoals je dat wilt. Ik vind dit zo'n goede beschrijving van overeten.

Eten omdat je stress hebt, je verveelt, moe bent, boos of verdrietig bent of omdat je .....vul maar in.
Dan geeft eten kort een fijn gevoel of even afleiding. Maar voor mij is eten en mijn gewicht een langdurige afleiding c.q fixatie in mijn leven.

Ik neem me dan ook vaak voor om af te vallen want dan kan ik nieuwe kleren kopen/gemakkelijk naar het strand/word ik gelukkiger? Vul nog maar een keer in.

Eigenlijks is het heel makkelijk om mijn eetgewoonten,  mijn gewicht mijn lichaam van alles de schuld te geven. Maar wellicht is het omgekeerd? Omdat de dingen niet altijd gaan zoals ik wens op het werk, in het verkeer, met het weer, met mijn peuter thuis, gebruik ik eten en mijn gewicht als afleiding daarvoor.

kus, manzanita

Narimda's brieven lees je hier