zaterdag 26 maart 2011





(Via de Keep Calm Shop op Etsy)

Multi-tasken

Lieve Narimda,
Ik heb je een beetje verwaarloosd en heb je al lang niet geschreven. En hoop dat je niet zit te wachten op het aangekondigde vervolg van mijn laatste brief.

Want daarvoor is het hier te onrustig. Te onrustig om rustig en analystisch een kloppend vervolg te schrijven.

We gaan binnenkort op vakantie. Ver weg met de kleine meid. Dus al dagen tref ik mentaal voorbereidingen voor de grote oversteek.
Daarnaast is het opeens Lente en moet je van alles. Naar buiten, de tuin doen, genieten van het mooie weer.
En ja, ik heb ook nieuw haar! Een pony en highlights van onderen. En zoals je weet,  kost dat veel energie zo'n nieuwe coupe. Zeg maar gerust nieuwe identiteit.

Ze zeggen dat vrouwen goed kunnen multi-tasken maar op dit moment wil ik het niet kunnen. Ik wil gewoon rustig een ding doen, denken, voelen. En niet van alles tegelijk doen en constant het gevoel te hebben te kort te schieten. Ik wil rust.

Ach, misschien is het wel lente moeheid. Raak ik door al dat daglicht uit mijn doen. En kan ik beter denken 'met Kerst is het wel weer over'.

liefs, manzanita

Ga naar de Chapterrette en lees de brieven van Narimda

dinsdag 1 maart 2011

nieuwsgierig

Lieve Narimda,
Een paar dagen geleden las ik jouw brief  "Is that true, dear?" En sindsdien zit ik met het woord nieuwsgierig in mijn hoofd.

Jouw nieuwsgierigheid Narimda, wendt de monsters en twijfels af. Nieuwsgierigheid brengt jou tot jouw muze. Je wilt haar vragen stellen en opeens realiseer je dat je aan de Chapterrete bar zit te schrijven en je dus wel een schrijver bent. Lang leve nieuwsgierigheid!

Nieuwsgierig heeft vaak een ongunstige betekenis. Letterlijk betekent het gierig naar nieuws. Een behoefte om dingen te willen waar je niks te maken hebt. In de positieve zin van het woord gaat het om de begeerte iets te willen weten: weetgierig.

Soms wil ik niet voelen wat ik voel, denken wat ik denk. En gewoon weg zappen naar een blij gevoel.
Of chocolade koekjes, gesmolten kaas of een dikke laag gezouten boter op vers wit brood.

Ik wil niks met die gevoelens en gedachten te maken hebben. Ik wil niet boos zijn, ik wil me niet schamen en onzeker voelen. Ik wil die monsters niet!

Terug naar nieuwsgierigheid en naar Geneen Roth en Pema Chodron. Zij raden aan nieuwsgierig te zijn naar je gevoelens. Dus niet wegzappen of naar de koelkast te lopen als je iets voelt. Maar het gevoel toe te laten en het te observeren. Wat voor kleur heeft de boosheid? Paars of misschien zwart? Waar voel je het verdriet? In je keel in je buik? Open en weetgierig het gevoel toe te laten.

Beetje raar en eng, als je 't mij vraagt.

Maar bepaalde gevoelens gaan nooit weg als je ze altijd maar tegenhoudt en wegstopt. En dat is pas lijden.

Wordt vervolgd.



De brieven van Narimda vind je in de Chapterette.